Rabu, 16 Maret 2011

PETA PEREKONOMIAN INDONESIA



4. INVESTASI

Sejak akhir dekad 1980-an , Indonesia telah membuat perubahan yang penting kepada rangka kawal selianya untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi. Sejak akhir dekade 1980-an , Indonesia telah membuat perubahan yang penting kepada rangka pengaman selianya untuk mendorong pertumbuhan ekonomi. Pertumbuhan ini dibiayai sebahagian besarnya oleh pelaburan swata, baik asing mahupun dalam negeri. Pertumbuhan ini dibiayai sebagian besar oleh investasi swata, baik asing maupun dalam negeri. Para pelabur Amerika Syarikat menguasai sektor minyak dan gas, serta mengendalikan sesetengah projek pelombongan yang terbesar di Indonesia. Para investor Amerika Serikat menguasai sektor minyak dan gas, serta mengendalikan beberapa proyek pelombongan yang terbesar di Indonesia. Di samping itu, kehadiran bank, pengilang, dan pembekal perkhidmatan bertambah, khususnya selepas pembaharuan sektor perindustrian dan kewangan pada dekad 1980-an . Selain itu, kehadiran bank, pabrikan, dan penyedia layanan bertambah, khususnya setelah reformasi sektor industri dan keuangan pada dekade 1980-an . Pelabur-pelabur asing utama yang lain termasuk Jepun , United Kingdom , Singapura , Belanda , Hong Kong , Taiwan , dan Korea Selatan . Investor asing utama yang lain termasuk Jepang , Inggris , Singapura , Belanda , Hong Kong , Taiwan , dan Korea Selatan .
Krisis ekonomi menyebabkan pembiayaian swasta yang berterusan menjadi sesuatu yang penting sekali tetapi menyusahkan. Krisis ekonomi menyebabkan pembiayaian swasta yang berkelanjutan menjadi sesuatu yang penting sekali tetapi menyusahkan. Kelulusan pelaburan asing baru jatuh sebanyak hampir dua pertiga antara tahun 1997 dan tahun 1999 . Persetujuan investasi asing baru jatuh sebanyak hampir dua pertiga antara tahun 1997 dan tahun 1999 . Krisis tersebut juga menekankan bidang-bidang yang pembaharuan lanjut diperlukan. Krisis tersebut juga menekankan bidang-bidang yang pembaharuan lanjut diperlukan. Bidang-bidang yang kerap dikemukakan untuk membaiki iklim pelaburan termasuk pengasasan sebuah sistem undang-undang dan kehakiman yang berfungsi, pematuhan kepada proses-proses persaingan, serta penerimaan piawai perakaunan dan pendedahan antarabangsa. Bidang-bidang yang sering dikemukakan untuk memperbaiki iklim investasi termasuk pengasasan sebuah sistem hukum dan kehakiman yang berfungsi, kepatuhan kepada proses-proses persaingan, serta penerimaan standar akuntansi dan pengungkapan internasional. Walaupun terdapat perbaikan undang-undang pada tahun-tahun kebelakangan ini, rejim hak harta intelektual masih lemah, dengan kekurangan penguatkuasaan yang berkesan merupakan sebuah kebimbangan yang utama. Meskipun ada perbaikan hukum pada tahun-tahun terakhir ini, rezim hak kekayaan intelektual masih lemah, dengan kekurangan penegakan yang efektif adalah kekhawatiran yang utama. Di bawah Presiden Suharto , Indonesia telah beralih kepada penswastaan pembekalan infrastruktur awam, termasuk kuasa elektrik, jalan raya tol, dan telekomunikasi . Di bawah Presiden Soeharto , Indonesia telah beralih ke privatisasi penyediaan infrastruktur publik, termasuk listrik, jalan tol, dan telekomunikasi . Bagaimanapun, krisis kewangan itu juga telah mendedahkan kelemahan-kelemahan yang serius terhadap proses penyelesaian pertikaian, khususnya dalam bidang projek infrastruktur swasta. Namun, krisis keuangan itu juga telah mengungkapkan kelemahan-kelemahan yang serius terhadap proses penyelesaian sengketa, khususnya dalam bidang proyek infrastruktur swasta. Walaupun Indonesia masih mempunyai kelebihan tenaga buruh yang besar, sumber semula jadi yang kaya, serta infrastruktur yang moden, pelaburan swasta dalam projek-projek baru hampir berhenti semasa krisis. Meskipun Indonesia masih memiliki kelebihan buruh yang besar, sumber daya alam yang kaya, serta infrastruktur yang modern, investasi swasta dalam proyek-proyek baru hampir berhenti saat krisis.
Pada bulan Mei 2004 , sebuah mahkamah Indonesia memburukkan lagi masalah-masalah yang dihadapi oleh negara dalam penarikan pelaburan asing apabila keputusannya memihak kepada Tri Polyta , sebuah syarikat bahan kimia Indonesia, yang mengemukakan petisyen supaya mengisytiharkan terbitan bonnya batal dan tidak sah dan dengan itu, membebaskannya daripada sebarang kewajipan untuk membayar balik hutang. Pada bulan Mei 2004 , sebuah pengadilan Indonesia memperparah masalah-masalah yang dihadapi oleh negara dalam penarikan investasi asing bila keputusannya memihak kepada Tri Polyta , sebuah perusahaan kimia Indonesia, yang mengajukan petisi agar menyatakan terbitan bonnya batal dan tidak sah dan dengan itu, membebaskannya dari semua kewajiban untuk membayar kembali utang.
Sumber :
(http://translate.google.co.id/translate?hl=id&langpair=ms|id&u=http://ms.wikipedia.org/wiki/Ekonomi_Indonesia)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar